Spons eller ikke spons, det er spørsmålet. Et par tanker rundt sponsing, overforbruk og miljøfokus i sosiale medier.
___
Som naturelsker så er dette med forbruk noe som plager meg. Kjøp av nye ting er en av de største truslene mot det jeg elsker mest, nemlig naturen vår. Som instagrammer med mange følgere har det generert en del tanker rundt mitt eget utstyr og da spesielt spons. Den opprinnelige tanken min var denne: Hvis jeg reklamerer for et produkt på profilen min blir det mer salg. Mer salg betyr større forbruk, betyr større belastning på miljøet. Ergo ville jeg ikke reklamere for noe og oppfordre folk til å kjøpe på finn.
__
Problemet er imidlertid at uansett hvilket utstyr jeg har på profilen min, så blir det reklame for det. Altså uansett om jeg har kjøpt det brukt eller nytt, uansett om jeg har fått det på spons eller ei: bruker jeg det, blir det reklame for det. Hver eneste tur jeg har generer en haug med produktspørsmål fra det helt små til det helt store. Det er det samme om jeg har kjøpt teltet mitt på finn.no, dersom folk ikke finner Hilleberg soulo der inne, ja da kjøper de gjerne nytt. Faktisk har jeg lurt på om den spons merkingen bremser forbruket noe siden man kan anta at det er mer troverdig dersom det ikke er sponset.
___
Dette har gjort at jeg har vurdert om det riktige er å finne sponsorer som virkelig har et miljøfokus og der igjennom fronte de selskapene som for eksempel lager produkter med flerbruksfokus, som har miljøvennlige produksjonslinjer o.l. Fronte produkter som lar seg reparere, som er solide over tid, som har selskaper som fokuserer på miljø. Kanskje velge det som er solid foran det som er lettest og mest fancy.
___
Jeg har hatt lyst til å skrive om dette siden det er et tema som stadig diskuteres i friluftsmiljøet og fordi jeg mener det er viktige spørsmål.
___
Avslutningsvis vil jeg si at de som følger meg vet at jeg har noen sponsorer som jeg synes jeg kan stå inne for allerede, så det er ikke det at jeg ikke har spons. Dette er heller ikke et innlegg om hvor flink jeg er til å være miljøvennlig, så den diskusjonen kan vi allerede legge død. Jeg er ikke flink.